I anledning af julen kan alle køb foretaget frem til den 23. december byttes indtil 31. januar 2018.

×
70 40 40 24      kontakt@livetsomsenior.dk

Vandrestave

Vandrestave kan bruges til utroligt mange formål. For det første er de næsten en nødvendighed på længere vandreture, da de giver ekstra støtte og balance. Faktisk reducerer du belastningen på både knæ og ryg med helt op mod 30%. Samtidigt bidrager gode vandrestave betydeligt til balancen, uanset om du går på lige strækninger, eller om du skal passere op- eller nedstigninger.

7 vare(r)

pr. side

7 vare(r)

pr. side

Få bedre kondition med vandrestave

Stavgang er over de senere år blevet utroligt populært, og det er efterhånden blevet et almindeligt syn at se folk gå med vandrestave i både byer og på landet. Det skyldes først og fremmest, at stavgang er en utroligt effektiv motionsform, som virkeligt kan fremme din kondition. Samtidigt kræver det kun begrænset med udstyr at komme i gang, og grundteknikkerne er simple at lære.

Fordelen ved vandrestave er, at du lettere kan holde balancen, og at du derfor kan gå hurtigere. Samtidigt får du - i modsætning til ved normale gåture - aktiveret hele overkroppen. Derfor er det særligt effektivt, hvis du lider af ømme muskler og led. Det ses blandt andet ofte, at stavgang anbefales som motionsform til gigtplagede. Derfor har Gigtforeningen blandt andet lavet en vejledning, som du med fordel kan læse.




Hvem har særligt gavn af stavgang

Som udgangspunkt kan alle drage fordel af stavgang. Stavgang kan dyrkes overalt, og kræver ingen synderlig planlægning. For mange er almindelig stavgang det første skridt hen mod egentligt vandreture i naturen, hvor balancen og musklerne i højere grad bliver udfordret. Når du bruger vandrestave på plant terræn hjælper de kun til også at aktivere overkroppen, mens der ikke sker nogen egentlig reduktion af belastningen i dine knæ. På op- eller nedstigninger hjælper vandrestavene imidlertid med, at du belaster dine knæ markant mindre end ellers.


Sådan går du med vandrestave

Der findes forskellige teknikker, som du bør kende når du første gang bruger vandrestave. Teknikkerne afhænger af, om du bruger én eller to vandrestave.

Én vandrestav
Det er som oftest personer med nedsat gangevne, der benytter én vandrestav. I de tilfælde tjener vandrestaven samme formål som en stok. Formålet er normalt at få aflastet et dårligt ben. Bruger du én vandrestav på grund af et dårligt ben skal du sørge for altid at bruge staven i modsatte side af dit dårlige ben.

Har du eksempelvist problemer med det venstre ben, skal du altså holde vandrestaven på din højre side. Du starter så med at føre det dårlige (venstre) ben frem. Samtidigt sætter du vandrestaven frem foran dig i højre side. Det betyder, at du altid har det dårlige ben og vandrestaven fremme samtidigt. De to ”deler” så belastningen, mens du fører det raske (højre) ben frem.

To vandrestave – primært til stavgang
Når du vælger at bruge to vandrestave, er det ofte i forbindelse med stavgang. Stavgang er en motionsform, hvor du kombinerer raskt trav med træning af overkroppen. Dermed kan du med stavgang opbygge muskelstyrke i både arme og ben, ligesom også musklerne i nakken, ryggen og maven bliver aktiveret.

Det er vigtigt, at du vælger nogle stavgangsstave, som har et godt og ergonomisk greb. Afhængigt af hvilket terræn du kommer til at vandre i, kan du ofte komme til at holde særdeles godt fast i håndtaget. Derfor skal det være behageligt, og må ikke udsætte hånden for unødige belastninger eller uhensigtsmæssige stillinger.

Vores stavgangsstave og vandrestave er fremstillet i aluminium. Aluminium hjælper til at holde vægten lav. De kommer som standard med skridsikre dupsko i sort gummi. Dupskoene hjælper også til at aftage noget af stødbelastningen fra hårdt underlag. Når du går på lidt blødere underlag – som grusstier, markveje og lignende – kan dupskoen fjernes. Indenunder er der så en metalspids, som passer godt til netop den type underlag.




Brug den ekstra balance fra din vandrestav på nedstigninger

Det er særligt på op- og nedstigninger, at du kan drage en stor fordel af vandrestave. Vandrestavene gør, at du bedre kan holde balancen. På nedstigninger skal du sørge for hele tiden at holde mindst en af stavene foran dig, så du kan bruge den som modvægt, og dermed lettere klare nedstigningen.




Sådan tilpasser du dine vandrestave til den rigtige højde

Den letteste måde at finde den rigtige højde på, er via en simpel beregning på baggrund af din højde. Regnestykket ser således ud:

Højde x 0,66 = højden på dine vandrestave

Er du 170 centimeter, skal højden altså være: 170 x 0,66 = 112,2 cm. Tallet er kun en indikation – du kan sagtens indstille højden lidt højere eller lidt lavere. Det vigtige er, at du føler at den passer godt, og at du både får aflastet benene, men at du samtidigt ikke får for meget belastning på dine arme.




Derfor er nogle vandrestave sammenklappelige

Almindelige vandrestave er typisk forholdsvist lange. Selvom langt de fleste kan tilpasses i højden, kan de stadig være besværlige at transportere. Samtidigt ved man ikke altid på forhånd, om man får brug for vandrestavene, når man pakker til en længere tur. Derfor kan foldbare eller sammenklappelige vandrestave være en fordel. De fylder omkring 40 centimeter i sammenklappet tilstand, og kan nemt og hurtigt foldes ud.

Hvis du vælger foldbare vandrestave, er de altså langt bedre til rejsebrug. Derfor er det heller ualmindeligt, at mere erfarne vandrere har to sæt vandrestave - et sæt almindelige, og et sæt foldbare vandrestave til rejsebrug.




Vælg sko, som egner sig til stavgang

Som tidligere nævnt kan du komme i gang med stavgang med utroligt lidt udstyr. Det anbefales dog alligevel, at du bruger fodtøj, som egner sig specifikt til formålet. Det bedste er at bruge rigtige løbesko eller vandresko. De har normalt en fast hælekappe, så din fod bliver holdt i den korrekte position. Samtidigt har de en tilpas høj stødabsorbering, så du ikke belaster knæ og led mere end højest nødvendigt.

Bruger du primært dine vandrestave på hårdt underlag er stødabsorberingen vigtigst, mens det i naturen og på uvejsomt terræn er vigtigere med sko, der sidder tæt og stabilt til foden.