Swipe to the left

Blog

Knyster – hvad skyldes det, og hvad kan du gøre ved dem?

28. feb. 2024

Knyster er både en smertefuld og yderst udfordrende lidelse, som kan gøre det svært at deltage i en aktiv hverdag som senior. Så hvad gør du, hvis du har fået en knyst, der giver dig ubehag og udfordringer i hverdagen? Og hvordan kan du lindre smerterne og gøre det nemmere at klare hverdagens aktiviteter? I denne artikel får du svar på alt om knyster, og hvordan du gør hverdagen mindre smertefuld og mere udholdelig med hjælpemidler og mere rummelige og komfortable sko.

Oplever du ubehag eller ligefrem kroniske smerter ved din storetås grundled, som ikke skyldes urinsyregigt? Eller er der begyndt at komme en bule på indersiden af foden lige omkring storetåleddet? Så kan det meget vel være tegn på en knyst.


Hvad er en knyst?

Knyster (Hallux Valgus) skyldes knogleudvækst ved siden af tåens grundled, som over tid får tåen – typisk store- eller lilletåen – til at pege ind mod eller ligefrem lægge sig over de andre tæer. Derved bliver bulen større, mere spids og følsom, ligesom området omkring knysten kan blive rødt og ømt. Det gør det smertefulgt at have sko på og besværligt at finde passende fodtøj, der ikke klemmer på bulen. Altså giver knyster ikke kun ubehag, men kan også gøre det til en udfordring at deltage i aktiviteter, der kræver, at du har fodtøj på.


Hvorfor får du knyster på fødderne?

Knyster på fødderne kan opstå af flere forskellige grunde. Blandt de mest almindelige årsager kan nævnes:

  • Stramt, smalt og spidst fodtøj: Langvarig brug af fodtøj, der klemmer om fødderne, kan føre til udviklingen af knyster, især hos kvinder, da de ofte går i høje hæle eller sko, der ikke passer ordentligt til foden.

  • Arvelighed: Knyster kan være genetisk betingede. Så hvis andre i din familie har knyster, er der en større risiko for, at du også vil udvikle dem.

  • Gigtsygdomme: Knyster kan opstå som et resultat af visse former for gigt, f.eks. slidgigt, der påvirker leddene i fødderne.

  • Fejlstilling af tæerne: En knyst kan også opstå ved leddet på andre tæer end storetåen, som for eksempel lilletåen, hvis tåen over tid er kommet til at sidde forkert.

  • Fodens form: Hvis du har korte, brede fødder, er der større risiko for knyster ved storetåen og lilletåen, mens lange smalle fødder giver en øget risiko for knyster ved hælen. Fødder med høj vrist kan udvikle knyster på indersiden af vristen.


Alt efter årsagen til knysten kan du forebygge eller afhjælpe generne af knyster på forskellige måder. F.eks. ved at vælge det rette fodtøj og eventuelt bruge særlige hjælpemidler til at aflaste, træne og støtte fødderne bedre.


Hvorfor er knyster ofte et problem for seniorer?

Knyster har det med at blive et problem for seniorer, fordi tilstanden forværres med alderen. Det betyder typisk, at en knyst, som måske ikke var smertefuld i begyndelsen, med tiden kan udvikle sig til at forårsage betydelige smerter i tåleddet og skabe vanskeligheder med at finde passende fodtøj, som ikke forværrer problemet. Det kan begrænse mobiliteten og påvirke livskvaliteten betydeligt.


Hvad er symptomerne på knyster?

Er du begyndt at opleve:

  • Smerter i tåleddene: Oplever du smerter ved eller omkring oftest store- eller lilletåens grundled, særligt når du går i bestemte typer fodtøj?

  • Rødme og hævelse: Er området omkring grundleddet på tåen begyndt at blive rødt og hævet?

  • Tæerne begynder at pege indad: Oplever du en begyndende fejlstilling af tåen, hvor store- eller lilletåen begynder at pege ind mod de andre tæer?

  • Hård hud eller vabler: Oplever du tit, at der dannes hård hud eller vabler ved store- eller lilletåens grundled på grund af øget friktion og kraftigere tryk fra dit fodtøj?

  • Har du det svært med fodtøj: Er det blevet sværere at finde fodtøj, der passer ordentligt uden at klemme eller give smerter?

Oplever du nogle af disse tegn, bør du straks tage skridt til at mindske trykket på tæernes grundled og konsultere en læge eller fodterapeut for rådgivning og eventuel udredning af problemet.


Kan knyster forsvinde af sig selv igen?

Har du først fået en knyst, kan den ikke forsvinde af sig selv. Selvom brug af rummeligt fodtøj og særlige øvelser kan reducere presset på leddet og dermed mindske rødmen, ømhed og smerter, fjerner det ikke selve knysten. Det kan allerhøjst reducere udviklingen.

Gør du ikke noget for at fjerne årsagen til, at knysten er opstået og lindrer tilstanden med ordentligt fodtøj og fodgymnastik, kan det blive nødvendigt med behandling. Ofte kan kirurgi være nødvendigt som en sidste udvej. Kirurgisk behandling involverer typisk, at knoglerne omkring leddet rettes op, den udbulende del af knysten fjernes og i svære tilfælde, kan det blive nødvendigt at erstatte tåens grundled med et implantat.


Hvordan kan du undgå eller reducere udviklingen af knyster?

Vil du gerne undgå at udvikle knyster eller reducere udviklingen af en knyst, kan du med fordel:

  • Bruge ordentlige sko: Vælg sko, der passer til fodens bredde og som ikke klemmer tæerne sammen. Sørg for, at der er plads nok, så dine tæer kan bevæge sig. Sørg også for at vælge sko, hvor hælen ikke overstiger 2 cm i højden, da højere hæle øger presset på forfod og tæer. Tjek f.eks. vores udvalg af New Feet sko.

  • Undgå bestemte skotyper: Undlad at bruge klipklapper og andre skotyper, som ikke giver en ordentlig støtte til foden, da det kan lægge ekstra pres på storetåen og forårsage et skævt trædemønster.

  • Kend din skostørrelse: Det er vigtigt at kende den korrekte størrelse og bredde af dine fødder. Køb sko, der er en anelse for store, frem for sko der passer lige præcis eller er lidt for små. Det sikrer en god pasform og reducerer risikoen for at udvikle knyster.

  • Brug indlæg: Overvej at bruge indlæg i dine sko for at understøtte svangen og undgå, at den falder indad på foden, så storetåen overbelastes.

  • Stræk tæerne: Stræk dine tæer flere gange om dagen for at reducere stivhed, og brug en ”tåstrækker” hvis nødvendigt. Husk at tage skoene af og give fødderne en pause, når du kan, for at reducere trykket på tæerne.



Gode træningsøvelser til dig med knyster

Selvom du ikke kan få knysterne til at gå væk, kan bestemte træningsøvelser hjælpe dig med at bremse udviklingen af knyster og være med til at reducere smerterne. Øvelserne er beregnet på at forbedre fodens samlede funktion og styrke foden og gøre den mere fleksibel.

Prøv f.eks. at træne foden med en eller flere af disse øvelser:

  • Fodmassage: Sæt dig behageligt, og læg en fodrulle, en massagebold eller en tennisbold under foden. Rul nu foden frem og tilbage over bolden eller rullen i 3-5 minutter – og gentag øvelsen på den anden fod. Også selv om du kun har en knyst på den ene af fødderne.

  • Grib og træk: Du kan også sætte dig på en stol, lægge en vaskeklud eller et håndklæde på gulvet og løfte det op eller trække det hen over gulvet med tæerne. Gentag øvelsen i minimum 4-5 minutter pr. gang.

  • Tåcirkler: Sæt dig med bare tæer, tag fat i storetåen med fingrene, og rotér den i cirkler for at øge fleksibiliteten og reducere stivheden i tåleddene. Rotér f.eks. tåen 20 gange med uret, hold en kort pause, og skift så retning. Gentag øvelsen 2-3 gange på hver storetå – og eventuelt også på lilletæerne eller andre tæer, som du oplever øm- eller stivhed i.

  • Flet fingre med tæer: Flet tæerne ind mellem hinanden for at forbedre fleksibiliteten. Hold grebet et halvt minuts tid, og gentag øvelsen 2-3 gange.

  • Sideløft: Stil dig op, og løft svangen ved at fordele vægten på ydersiden af fødderne. Gentag øvelsen 3-5 gange med en lille pause imellem hver gang.

  • Hælløft med vægt på ydersiden: Sæt dig på en stol, løft hælen, mens du lægger vægten på ydersiden af foden. Hold løftet i 5 sekunder, og læg derefter foden fladt på gulvet igen. Gentag 10 gange på hver fod – også selv om du kun har en knyst på den ene fod.

  • Rul med foden: Sæt dig, og løft skiftevis hælen og forfoden, så foden ”ruller” hen over gulvet. Det styrker musklerne og forbedrer fleksibiliteten i fodens led.

  • Barfodsgang i sandet: Har du mulighed for det, så gå en tur barfodet i sandet. Det giver en naturlig fodmassage og styrker musklerne i både tæer og fod. Og er samtidig en god øvelse for balanceevnen.



Sådan kan du reducere smerter og gener ved knyster

Har du fået en knyst på foden, findes der flere forskellige måder at lindre smerterne og afhjælpe de gener fra knysten, som begrænser dig i hverdagen.

F.eks. kan du:

  • Anskaffe knystbeskyttere: Du kan købe forskellige former for knystbeskyttere, som reducerer trykket fra skoen og mindsker friktion og irritation, når du har fodtøj på.

  • Varmt fodbad med fodsalt: Et varmt fodbad med fodsalt kan berolige og få muskler og led til at slappe af. Det giver en dejlig lindrende effekt på smerter fra knyster.

  • Isbehandling: Du kan også lægge is på fod og knyst ved hævelser og inflammation for at reducere ømhed og mindske hævelse. Køb en genanvendelige ispose eller brug f.eks. en pose frosne ærter fra fryseren til formålet.

  • Læg fødderne op: Læg fødderne på en pude eller et sammenfoldet tæppe, når du sidder eller ligger ned, så fødderne hæves lidt op. Det er med til at reducere hævelser og smerter omkring knysten.

  • Giv fødderne en pause: Giv dine fødder hyppige pauser, og lad dem hvile, især hvis du står meget op i løbet ad dagen. Det er med til at reducere belastningen på knysterne.

  • Fodmassage: Massér dine fødder og særligt området omkring storetåen for at holde vævet blødt og tåen fleksibel. Som tidligere omtalt kan du bruge en tennisbold, en massagebold eller en fodrulle til at massere undersiden af foden.



Vælg gode, rummelige sko fra New Feet

Det allermest effektive ”våben” mod smerter og gener som følge af knyster er at vælge nogle gode sko med ekstra rummelighed, lav hæl og god støtte af foden. Det er samtidig med til at reducere risikoen for at udvikle knyster som senior.

Hos Livetsomsenior.dk fører vi sko fra mærket New Feet, som er designet specielt med fokus på rummelighed, støtte og komfort. Det gør dem ideelle for personer med knyster. Rummeligheden sikrer, at der ikke er unødvendigt pres på knysten og området omkring denne. Samtidig hjælper den indbyggede støtte af især svangen med at fordele vægten jævnt over foden, så du undgår yderligere belastning på knysten.

Skoene fra New Feet udmærker sig desuden ved deres høje komfort, der skyldes brugen af OrthoStrech. Det er et særligt blødt lædermateriale, der bedre kan tilpasse sig foden, giver ekstra fleksibilitet i forfoden, når du går, og reducerer trykket på de særligt følsomme områder på og omkring knysterne.


Knyster – hvad skal du gøre?

Vil du gerne have en mere tålelig hverdag med knyster – og effektivt reducere risikoen for at udvikle dem – er det essentielt at kombinere træningsøvelser, der styrker og øger fleksibiliteten i fødderne med brugen af ordentligt fodtøj, der giver bedre rummelighed, støtte og komfort, som f.eks. sko fra New Feet.

Tilsammen er det med til at lindre smerter, reducere gener og forbedre fodens sundhed over tid. Dog anbefaler vi altid, at du søger læge eller taler med en fodterapeut, hvis smerter og gener forværres. For jo før der gribes ind over for knysterne, jo mindre omfattende indgreb behøves der foretaget, hvis det skulle blive nødvendigt at bruge kirurgi til at fjerne knysten.

Har du spørgsmål til valg af hjælpemidler eller sko fra New Feet, er det bare at give os et ring på tlf.: 70 40 40 24 alle hverdage mellem 8 og 17. Eller sende os en mail på kontakt@livetsomsenior.dk.

LIVETSOMSENIOR ApS Kontakt:
Adresse: Haraldsborgvej 20 4000 Roskilde
Telefon:+45 70 40 40 24 E-mail: kontakt@livetsomsenior.dk Jeppe Vestergaard Helle Munk